Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Veilige en duurzame Hommelseweg

Het riool onder de Hommelseweg tussen de Agnietenstraat en de Dalweg moet worden vervangen. Dit biedt een mooie kans om de straat veiliger en duurzamer te maken. We werken in fases en de werkzaamheden duren waarschijnlijk tot eind 2027.

Hommelseweg, schets van de fietsstraat met fietsnietjes

Schets van de fietsstraat met fietsnietjes

Het riool onder de Hommelseweg stamt uit 1900 en is daarom echt aan vervanging toe. Om het riool te vervangen moeten we de straat openbreken. Dit biedt de kans de straat gelijk te verbeteren. We leggen een groter riool aan om het afvalwater en regenwater uit de hoger gelegen wijken beter af te kunnen voeren. Na de ondergrondse werkzaamheden wordt het deel van de Hommelseweg tussen de Agnietenstraat en de rotonde bij de Dalweg een fietsstraat. Het doel is dat auto’s er straks langzamer rijden en er uiteindelijk minder verkeer komt.

Als het werk klaar is, heeft de Hommelseweg:

  • meer bomen en planten,
  • bredere stoepen en
  • meer ruimte voor het parkeren van fietsen.

Het plan voor de Hommelseweg

Fietsstraat

#

De Hommelseweg wordt een fietsstraat. De fietsstraat wordt van rood asfalt gemaakt met in het midden een donkere strook die de scheiding tussen de rijstroken aangeeft. De weg lijkt daardoor smaller dan deze in werkelijkheid is. We hebben in andere straten gemerkt dat auto’s hierdoor langzamer rijden.

Parkeren voor auto’s en fietsen

We hebben ons best gedaan het aantal parkeervakken hetzelfde te houden. De huidige parkeervakken tussen de lindebomen worden vervangen door een groenstrook. De parkeerplaatsen zelf worden verplaatst voor de huizen aan de overkant. In de buurt van de kruising met de J.P. Heijestraat komen in de lantarenpalen 6 laadpunten voor elektrische auto’s. De parkeervakken blijven voor alle auto’s beschikbaar.
Er komen ook fietsnietjes zoals tegenover Atlanta. Daar wordt de groene ruimte om de boom groter en er worden fietsnietjes geplaatst. Bij de Naëll Tynnegieterstraat worden fietsnietjes in de nieuwe bocht geplaatst.

Veiligere aansluiting van de weg

In zowel de Naëll Tynnegieterstraat als de Van Dortmondtstraat komt een bocht. Deze bochten zitten net voor de aansluiting met de Hommelseweg. Daardoor wordt het zicht op de Hommelseweg beter. Voor de voetganger ontstaat er een kortere oversteek. De bocht zorgt er ook voor dat het verkeer langzamer de Hommelseweg op rijdt. Het verkeer geeft straks voorrang aan het verkeer op de Hommelseweg.

Drempels

Fietsen en auto’s moeten over een drempel heen om op de Hommelseweg te komen. De verhogingen maken duidelijk dat het verkeer op dat de Hommelseweg voorrang heeft. Door deze maatregelen wordt de weg veel veiliger.

Straks ligt er een drempel bij Atlanta en loopt de stoep op dezelfde hoogte door naar de overkant van de straat. De drempel tussen de J.P. Heijestraat en de Graaf Lodewijkstraat wordt vervangen. Deze drempel helpt om veilig te kunnen oversteken. Dit doen we ook op de Leuke Linde tussen Beer en de speeltuin, daar ligt de stoep straks ook hoog.

Openbaar Vervoer

De bus blijft na de herinrichting gewoon op de Hommelseweg rijden. De trolleymasten staan straks alleen aan de Klarendalse kant van de weg.

Ondergrondse containers

#

Schets van de ondergrondse containers

Als u Onder de Linden inloopt ziet u straks meer groen, een plek om de fiets te stallen en de ondergrondse containers. Onder de grond ligt een waterleiding en een dikke stroomkabel, daarom komen de ondergrondse afvalcontainers op een iets ander plek dan u gewend bent. De containers zijn zo geplaatst dat de vuilniswagen bij het legen geen takken van bomen kan raken. Er komt ook een container bij voor GFT (groen, fruit en tuinafval). Die staat boven de grond.

Ontmoeten en Geveltuintje

Het tuintje van Beer maken we wat groter met de mogelijkheid om op de rand te zitten. Zo kunnen inwoners elkaar ontmoeten. Samen met de bewoners die het nu onderhouden kijken we hoe we dit kunnen beplanten. Woningen krijgen een strook van 60 centimeter met grond om er een geveltuintje van te maken.

Water opvang en afvoer

Om overstromingen te voorkomen worden nieuwe putten aangelegd. Deze putten kunnen straks 7000 liter water opvangen. Door de gaten in de wand kan het water in de grond zakken. In de ’lekke’ putten kan extra veel water. Hierdoor stroomt minder water naar de rioolwaterzuivering. Normaal zou het regenwater daar samen met het afvalwater terecht komen en moeten worden gezuiverd. Dat kost geld en beperkt de zuivering bij grote stortbuien.

Toegankelijk voor iedereen

De Hommelseweg maakt deel uit van een toegankelijke route. De witte strepen op de stoep zijn gidslijnen, gemaakt van geleide tegels voor mensen met een visuele beperking. Ons doel is in Arnhem routes te maken waar mensen met een beperking makkelijker hun weg kunnen vinden. De gidslijnen leiden op sommige plekken van de stoep naar het groen. Vanaf dat punt wordt de band van de groenstrook als leidraad gebruikt tot er weer een ribbeltegel voorhanden is.

Eilandje

In het midden van de weg van de Graaf Lodewijkstraat maken we een groen eilandje. We hebben het zo ontworpen dat de bus er omheen kan rijden. Hierdoor gaan auto’s langzamer rijden. In het midden planten we een boom.

Veel meer groen

De Hommelseweg wordt straks veel groener. Nu is er 135 m² groen, na de herinrichting wordt dat 915 m². Dat is 7 keer zoveel. In totaal komen er 36 bomen langs de Hommelseweg. Tijdens de werkzaamheden worden 14 oude bomen verwijderd. De haagbeuken verdwijnen, maar alle lindebomen blijven staan. Het nieuwe groen is zorgvuldig gekozen. Er is naar de kroonoppervlakte gekeken en hoeveel ruimte boven- en ondergronds beschikbaar is. Verschillende soorten bomen en struiken worden geplant, zodat er het hele jaar iets te zien is: kleurrijke bloemen in de lente en zomer, oranje bladeren in de herfst en zelfs bloemen in de winter.

Werkzaamheden in 4 fases

We werken in 4 fases. In elke fase pakken we een deel van de Hommelseweg tussen twee kruispunten aan. We starten bij de Agnietenstraat en eindigen bij de rotonde bij de Dalweg. Telkens breken we eerst een deel van de weg op. Daarna verwijderen we de oude waterleidingen, het oude riool en leggen het nieuw riool aan. Hierna richten we de straat opnieuw in. De indeling van de 4 fases is voorlopig als volgt:

Agenietenstraat – Onder de Linden

#

Bekijk de kaart met de werkzaamheden

We maken de bestaande groenstrook hier langer. Daardoor wordt de aansluiting van de Agnietenstraat op de Hommelseweg smaller. Hierdoor kan straks 1 auto tegelijk de Hommelseweg inrijden. In de huidige situatie rijdt een auto achter of naast de fietser. In de nieuwe situatie moet de auto achter de fietser blijven rijden. Een voetganger steekt straks over op een smallere straat. Ook komt er in het midden van de weg een eilandje zodat voetgangers veiliger kunnen oversteken.

Onder de Linden – Graaf Lodewijkstraat

#

Bekijk de kaart met de werkzaamheden

De groenvakken bij de parkeervakken tussen de bomen in zijn niet allemaal even groot. In de toekomst kunnen we, als er minder auto’s zijn, de kleine vakken groter maken. Nu zijn er nog veel parkeerplekken nodig. Daarom houden we de plek voor de boom boven de grond zo klein mogelijk. Onder de grond krijgen de wortels wel de ruimte om te groeien. Elke boom komt in een systeem te staan van speciale kratjes, gevuld met grond waarbij water en voeding kan worden toegevoegd. We weten uit ervaring dat de bomen zo beter groeien.

Graaf Lodewijkstraat – Hommelseweg nummer 384

Bekijk de kaart met werkzaamheden

De Van Dortmondtstraat krijgt straks een bochtje waarmee deze aansluit op de Hommelseweg. Net als bij de Naëll Tynnegieterstraat doen we dit om de snelheid eruit te halen en de oversteek op de stoep korter te maken. Er komt extra ruimte bij die we gebruiken voor het parkeren van fietsen en ondergrondse containers. De parkeerruimte die hierdoor vervalt komt er op de Hommelseweg weer bij.

Hommelseweg nummer 386 – Rotonde Dalweg

Bekijk de kaart met werkzaamheden

De herinrichting van de Hommelseweg stopt bij huisnummer 418. De bushalte die daar ligt blijft daar. Wel vervangen we het riool tot aan de rotonde dus het asfalt wordt wel opengebroken. Naast de boom, bij huisnummer 406 maken we ruimte voor fietsparkeren met fietsnietjes.

Samen met bewoners

Samen met verschillende collega’s van de gemeente hebben bewoners van de Hommelseweg de afgelopen 2 jaar meegedacht. Er zijn meerdere bewonersavonden georganiseerd. Daar hebben we samen over de toekomst van dit deel van de Hommelseweg gepraat. Tijdens de schetsavond voor de kruisingen is een voorlopig ontwerp gemaakt. Dat ontwerp is nu definitief.

Planning

Van oktober 2025 tot en met mei 2026 legt Vitens de waterleiding aan. Aannemer Hanab werkt aan het verbeteren van het waterleidingnetwerk. Na de Hommelsemarkt van mei 2026 starten we met het werk. We verwachten voor de kerst van 2027 klaar te zijn. We hebben die tijd nodig omdat het riool 3,5 meter diep ligt. Daarnaast is er weinig ruimte voor de aan- en afvoer van grond en materiaal.

Bereikbaarheid

De woningen blijven bereikbaar. De hulpdiensten kunnen ook altijd bij uw huis komen. Soms moet u zelf voor een kortere tijd te voet van en naar uw huis. Voordat de werkzaamheden beginnen stuurt de aannemer altijd eerst een brief met contactgegevens. Tijdens het werk zoeken wij naar oplossingen voor bewoners die bijvoorbeeld slecht ter been zijn. Informatie over parkeren, afvalinzameling en openbaar vervoer (OV) wordt door de aannemer gedeeld.

Meer informatie

Voor vragen kunt u mailen naar hommelseweg@arnhem.nl.

De huidige werkzaamheden aan de Hommelseweg worden door Vitens uitgevoerd. Heeft u daar vragen over, neem dan contact op met Vitens.

Wilt u op de hoogte blijven van de werkzaamheden aan de Hommelseweg, meldt u zich dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Deze versturen wij iedere 2 maanden. Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via hommelseweg@arnhem.nl.

Aanmelden