Wpg-verzoek of -klacht
Als u wilt weten welke persoonsgegevens wij van u hebben verwerkt in het kader van onze politietaken, dan kunt u een Wpg-verzoek indienen. Bent u het niet eens met hoe wij uw gegevens verwerken, dan kunt u ook een klacht indienen. Dit kan online en schriftelijk.
De Wet politiegegevens (Wpg) geldt als uw persoonsgegevens worden verwerkt door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de gemeente. Bijvoorbeeld voor de handhaving op strafbare feiten. Volgens de Wpg heeft u het recht om inzage te vragen in de persoonsgegevens die wij van u hebben vastgelegd. Ook mag u uw gegevens laten wijzigen, beperken of laten verwijderen.
Wpg-verzoek indienenVindt u dat de manier waarop wij uw persoonsgegevens verwerken in strijd is met de Wpg, dan kunt u ook een klacht indienen.
Meesturen met uw verzoek of klacht
- Een omschrijving van uw verzoek of klacht. Geef bijvoorbeeld aan hoe u contact heeft gehad met de gemeente Arnhem, waarover, wanneer en met wie.
- Als u namens iemand anders het verzoek doet of de klacht indient: het ingevulde en ondertekende machtigingsformulier.
Uw Wpg-rechten
Volgens de Wpg heeft u:
- Recht op informatie. Dit houdt in dat als wij uw persoonsgegevens verwerken, wij u dit moeten laten weten en met welk doel we dit doen.
- Recht op inzage. Dit houdt in dat u mag vragen of uw persoonsgegevens worden verwerkt, en mag controleren waarvoor en op welke manier uw persoonsgegevens dit gebeurt.
- Recht op rectificatie (correctierecht). Dit houdt in dat als uw persoonsgegevens niet juist of niet volledig zijn, u een verzoek mag doen dit te aanpassen.
- Recht op vernietiging van gegevens. Dit betekent dat u ons kunt vragen uw persoonsgegevens te vernietigen als ze op een manier worden gebruikt die niet volgens de wet mag.
Bij een Wpg-verzoek krijgt u geen documenten mee, maar kunt u uw gegevens inzien op locatie. De behandelaar maakt hiervoor een afspraak met u. Hierbij mogen geen foto’s en/of kopieën gemaakt worden van deze afschriften. In het besluit op uw verzoek wordt opgenomen welke gegevens wij van u verwerken.
Na uw aanvraag
Nadat wij uw vraag of klacht hebben ontvangen moeten wij altijd eerst uw identiteit controleren. Dit kan op 1 van de volgende manieren:
- Maakt u gebruik van het online formulier, dan identificeert u zich met uw DigiD. Bij twijfel kunnen wij u wel vragen aanvullend een afspraak te maken op het stadhuis, zodat u zich persoonlijk kunt identificeren.
- Als u schriftelijk een verzoek of klacht indient, neemt de behandelaar van uw verzoek of klacht contact met u op om een afspraak te maken waarbij u zich kunt identificeren.
- Als het gaat om gegevens van een kind onder de 16 jaar, moet u het (gedeeld) ouderlijk gezag hebben. Wij gaan na wie de wettelijke vertegenwoordiger is door gebruik te maken van de Basisregistratie Personen (BRP). We richten de beantwoording van het verzoek of klacht aan de wettelijke vertegenwoordiger.
- Uzelf identificeren kan met uw paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of een gewaarmerkte kopie van uw identiteitsbewijs.
Na identificatie nemen wij uw verzoek of klacht in behandeling.
Een Wpg-verzoek moeten wij binnen 6 weken afhandelen. Is er sprake van een complex verzoek, dan kunnen wij deze termijn 1 keer met 4 weken verlengen. Als wij de termijn moeten verlengen, dan laten wij u dat binnen de eerste 6 weken weten.
Verzoekt u ons persoonsgegevens te corrigeren of verwijderen, dan moeten wij uw verzoek binnen 4 weken afhandelen.
Is uw verzoek of klacht niet duidelijk genoeg, dan kunnen wij u daarover nog aanvullende vragen stellen. Wanneer u niet reageert binnen de gestelde termijn, dan kunnen wij besluiten om uw verzoek of klacht niet in behandeling te nemen. U krijgt hiervan bericht.
Voldoen aan uw verzoek of niet
Soms kunnen wij niet voldoen aan uw verzoek. In de volgende gevallen mogen wij uw verzoek afwijzen:
- Ter vermijding van belemmering van gerechtelijke onderzoeken of procedures.
- Als we willen voorkomen dat het opsporen of vervolgen van strafbare feiten wordt verstoord, of dat straffen niet goed kunnen worden uitgevoerd.
- Ter bescherming van de openbare veiligheid.
- Ter bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
- Ter bescherming van de nationale veiligheid.
- Als het duidelijk ongegrond, of buitensporig van omvang of frequentie is.
Een verzoek of klacht indienen per post of mail
U kunt ook schriftelijk een verzoek of klacht indienen.
Schriftelijk een verzoek indienen
Schrijf een brief met uw verzoek en stuur deze naar:
Gemeente Arnhem
Privacy team
Antwoordnummer 5000
6800 WC Arnhem
Of stuur een e-mail naar privacy@arnhem.nl.
Schriftelijk een klacht indienen
Schrijf een brief met uw klacht en stuur deze naar:
Gemeente Arnhem
Functionaris gegevensbescherming
Antwoordnummer 5000
6800 WC Arnhem
Of stuur een e-mail naar fg@arnhem.nl.
Meesturen met uw verzoek of klacht
Om u goed te kunnen helpen, vragen wij u de situatie zo precies mogelijk te omschrijven. Schrijf in ieder geval het volgende op:
- Uw naam, adres en telefoonnummer.
- Een omschrijving van uw verzoek of klacht. Geef bijvoorbeeld aan hoe u contact heeft gehad met de gemeente Arnhem en waarover.
- Onderteken uw verzoek of klacht.
Als u uw verzoek of klacht per e-mail indient moet u deze voorzien van uw handtekening. Dit kan op 1 van de volgende manieren:
- Elektronische handtekening: u ondertekent het document digitaal, bijvoorbeeld met een gekwalificeerde of geavanceerde elektronische handtekening.
- Natte handtekening: u print het document, ondertekent het met pen en voegt vervolgens een scan van het ondertekende document toe aan de e-mail.
Iemand machtigen
U kunt ook een verzoek of klacht namens iemand anders indienen. U moet daarvoor gemachtigd zijn. Bent u gemachtigd, dan moet u het volgende aanleveren:
- Een omschrijving van het verzoek of de klacht.
- een originele, door de betrokkene ondertekende schriftelijke machtiging.
Voeg het machtigingsformulier toe aan uw verzoek of klacht. Wij richten de beantwoording van het verzoek of klacht aan de gemachtigde.
Niet eens met de afhandeling van uw verzoek of klacht
Tegen een beslissing op uw Wpg-verzoek kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Bent u het niet eens met de afhandeling van uw klacht, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Ook kunt u ervoor kiezen om een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank.
Meer informatie
Voor vragen of meer informatie neem contact op met het privacyteam via privacy@arnhem.nl.