Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring waarop uw naam, geboortedatum, adres en woonplaats staan.

In een uittreksel uit de BRP staan gegevens over uw huidige situatie die bij de gemeente bekend zijn. U vraagt een uittreksel aan bij de gemeente waar u woont en ingeschreven staat. 

Online aanvragen

U kunt een uittreksel BRP online aanvragen. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Online aanvragen is goedkoper dan aanvragen per post. 

Online aanvragen

Wij versturen het uittreksel binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het uittreksel na een week nog niet ontvangen, neemt u dan contact met ons op. Dan zorgen wij ervoor dat u het uittreksel BRP bij de receptie op kunt halen.

Staat het uittreksel dat u nodig heeft er niet bij, neem dan contact op met onze klantenservice

Welk uittreksel BRP heeft u nodig?

Er zijn verschillende soorten uittreksels BRP:

Woonhistorie (vanaf 1-10-1994)

Op dit uittreksel staan de adressen vermeld waar u heeft gewoond vanaf 1 oktober 1994. Dit is de datum waarop uw gegevens elektronisch worden bijgehouden. De adressen van voor 1 oktober 1994 worden niet standaard op dit uittreksel vermeld. Heeft u deze toch nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice

Een uittreksel van de woonhistorie heeft u nodig om een huis te kunnen huren. 

Standaard uittreksel

Op dit uittreksel staan uw naam, adres en woonplaats en geboortedatum.

Internationaal uittreksel burgerlijke staat en nationaliteit

Versie 1: Nederlands, Frans, Duits en Engels
Op dit uittreksel staan naam, adres en woonplaats, burgerlijke staat en nationaliteit. Dit formulier heeft u bijvoorbeeld nodig om te kunnen trouwen in het buitenland.

Internationaal uittreksel burgerlijke staat en nationaliteit

Versie 2: Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks
Op dit uittreksel staan naam, adres en woonplaats, burgerlijke staat en nationaliteit. Dit formulier heeft u bijvoorbeeld nodig om te kunnen trouwen in het buitenland.

Schriftelijk aanvragen

U kunt een uittreksel ook schriftelijk aanvragen. De kosten voor een schriftelijke aanvraag zijn € 5,10 hoger dan voor een online aanvraag. Stuur een brief naar:

Gemeente Arnhem/ Burgerzaken
Postbus 9029
6800 EL  Arnhem

Zet in uw brief: 

  • Welk uittreksel u wilt ontvangen: 
    • Woonhistorie
    • Standaard uittreksel
    • Internationaal uittreksel burgerlijke staat, versie 1
    • Internationaal uittreksel burgerlijke staat, versie 2
  • Van wie wilt u het uittreksel aanvragen (vermeld voornaam, achternaam en geboortedatum)
  • De reden van uw aanvraag
  • Uw voor- en achternaam en uw adres

Onderteken de brief en stuur een kopie van uw legitimatie mee.

Het uittreksel krijgt u binnen 2 weken per post thuis gestuurd. Wij sturen met het uittreksel een factuur mee. Daarop staan het bedrag dat u moet betalen voor het uittreksel en de verzendkosten.

Persoonlijk aanvragen

Komt u liever persoonlijk langs bij de balie van Burgerzaken? Maakt u dan eerst online een afspraak.
Kunt u zelf niet persoonlijk langskomen, dan kunt u iemand anders machtigen die het uittreksel voor u kan aanvragen. 

Kosten
  • Online: € 6,70
  • Persoonlijk of schriftelijk: € 11,80 voor 1 persoon
  • Persoonlijk of schriftelijk: € 19,10 bij meerdere personen op 1 uittreksel
Uittreksel BRP of afschrift burgerlijke stand?

U kunt ook een afschrift burgerlijke stand aanvragen. Een afschrift burgerlijke stand is een kopie van de akte van een gebeurtenis uit het verleden. Bijvoorbeeld: geboorte, huwelijk/partnerschap, echtscheiding of overlijden. De aanvraag doet u in de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.