Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring waarop uw naam, geboortedatum, adres en woonplaats staan.
In een uittreksel uit de BRP staan gegevens over uw huidige situatie die bij de gemeente bekend zijn. U vraagt een uittreksel aan bij de gemeente waar u woont en ingeschreven staat.
Online aanvragen
U kunt een uittreksel BRP online aanvragen. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Online aanvragen is goedkoper dan aanvragen per post.
Wij versturen het uittreksel binnen 3 werkdagen per post. Staat het uittreksel dat u nodig heeft er niet bij, neem dan contact op met onze klantenservice.
Welk uittreksel BRP heeft u nodig?
Er zijn verschillende soorten uittreksels BRP:
Woonhistorie (vanaf 1-10-1994)
Op dit uittreksel staan de adressen vermeld waar u heeft gewoond vanaf 1 oktober 1994. Dit is de datum waarop uw gegevens elektronisch worden bijgehouden. De adressen van voor 1 oktober 1994 worden niet standaard op dit uittreksel vermeld. Heeft u deze toch nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Een uittreksel van de woonhistorie heeft u nodig om een huis te kunnen huren.
Standaard uittreksel
Op dit uittreksel staan uw naam, adres en woonplaats en geboortedatum.
Internationaal uittreksel burgerlijke staat en nationaliteit
Versie 1: Nederlands, Frans, Duits en Engels
Op dit uittreksel staan naam, adres en woonplaats, burgerlijke staat en nationaliteit. Dit formulier heeft u bijvoorbeeld nodig om te kunnen trouwen in het buitenland.
Internationaal uittreksel burgerlijke staat en nationaliteit
Versie 2: Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks
Op dit uittreksel staan naam, adres en woonplaats, burgerlijke staat en nationaliteit. Dit formulier heeft u bijvoorbeeld nodig om te kunnen trouwen in het buitenland.
U kunt een uittreksel ook schriftelijk aanvragen. De kosten voor een schriftelijke aanvraag zijn € 5,10 hoger dan voor een online aanvraag. Stuur een brief naar:
Gemeente Arnhem/ Burgerzaken
Postbus 9029
6800 EL Arnhem
Zet in uw brief:
- Welk uittreksel u wilt ontvangen:
- Woonhistorie
- Standaard uittreksel
- Internationaal uittreksel burgerlijke staat, versie 1
- Internationaal uittreksel burgerlijke staat, versie 2
- Van wie wilt u het uittreksel aanvragen (vermeld voornaam, achternaam en geboortedatum)
- De reden van uw aanvraag
- Uw voor- en achternaam en uw adres
Onderteken de brief en stuur een kopie van uw legitimatie mee.
Het uittreksel krijgt u binnen 2 weken per post thuis gestuurd. Wij sturen met het uittreksel een factuur mee. Daarop staan het bedrag dat u moet betalen voor het uittreksel en de verzendkosten.
Komt u liever persoonlijk langs bij de balie van Burgerzaken? Maakt u dan eerst online een afspraak.
Kunt u zelf niet persoonlijk langskomen, dan kunt u iemand anders machtigen die het uittreksel voor u kan aanvragen.
- Online: € 6,70
- Persoonlijk of schriftelijk: € 11,80 voor 1 persoon
- Persoonlijk of schriftelijk: € 19,10 bij meerdere personen op 1 uittreksel
- Online: wij versturen het uittreksel binnen 3 werkdagen per post.
- Post: wij versturen het uittreksel binnen 2 weken per post.
U kunt ook een afschrift burgerlijke stand aanvragen. Een afschrift burgerlijke stand is een kopie van de akte van een gebeurtenis uit het verleden. Bijvoorbeeld: geboorte, huwelijk/partnerschap, echtscheiding of overlijden. De aanvraag doet u in de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.