Garantstelling of logiesverstrekking

Wilt u iemand uit het buitenland uitnodigen die een visum voor kort verblijf nodig heeft, dan heeft u een ‘Bewijs van Garantstelling of logiesverstrekking’ nodig. Met een garantstelling verklaart u dat u garant staat voor de eventuele kosten van het verblijf.

Ook eventuele schulden die de bezoeker maakt, worden op u verhaald. De garantstelling wordt voor maximaal drie maanden afgegeven.

Voor een garantstelling of logiesverstrekking is een gelegaliseerde handtekening nodig. Daarbij controleert de gemeente uw identiteit en handtekening. Dit is het bewijs dat u echt diegene bent die de gevraagde handtekening zet.

Afspraak

Voor een garantstelling of logiesverstrekking kunt u terecht bij de balie van Burgerzaken. Hiervoor maakt u eerst online een afspraak (kies Handtekening, legalisatie).

Afspraak maken

 

Aanvragen garantstelling

  • U vult zelf het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking’ in via de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
  • U ondertekent het formulier in het bijzijn van de ambtenaar. Daarna legaliseert de ambtenaar uw handtekening aan de hand van uw legitimatiebewijs. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Kom dan samen naar de balie van Burgerzaken.
  • U stuurt zelf de ondertekende garantstelling op naar de persoon die een visum wil aanvragen voor Nederland. Deze kan daarmee bij de Nederlandse ambassade een visum aanvragen.

Kosten

Het legaliseren van een handtekening kost € 11,80 (Legesverordening 2018).

Wat vindt u van onze website?