Paspoort
Voor de aanvraag van een paspoort moet u persoonlijk langskomen bij de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor eerst online een afspraak.
6 werkdagen na het doen van uw aanvraag ligt het paspoort voor u klaar. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is het paspoort 5 jaar geldig.
Meenemen naar de afspraak
- Alle reisdocumenten (paspoort, ID-kaart) die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Als u geen oud reisdocument heeft, neem dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, bijvoorbeeld een rijbewijs. Verlopen (ongeldige) reisdocumenten worden ingehouden bij de aanvraag.
- 1 recente kleurenpasfoto (niet ouder dan 6 maanden), die voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Geld (liever per pin dan contant).
Heeft u niet alle spullen mee naar de afspraak? Dan kunnen we uw aanvraag helaas niet verwerken. U moet dan weer een nieuwe afspraak maken.
Kosten
- Paspoort: € 77,85
- Paspoort voor jongeren tot 18 jaar: € 58,85
- Toeslag spoedaanvraag: € 53,00
Bij de aanvraag van uw nieuwe paspoort krijgt u een afhaalbewijs. Met dit afhaalbewijs én alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft kunt u na 6 werkdagen uw nieuwe paspoort ophalen. Dit kan tijdens de openingstijden van de locatie waar u het document heeft aangevraagd. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Heeft u het document aangevraagd op het Stadhuis, dan kunt u terecht bij de receptie. De receptie is dagelijks geopend van 9.00 - 17.00 uur (maandagavond tot 20.00 uur).
U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument af te halen. Daarna wordt het document vernietigd.
Kinderen tot 18 jaar kunnen alleen met toestemming en geldige legitimatiebewijzen van beide ouders of gezaghouders een paspoort aanvragen. Bij de aanvraag en bij het afhalen van het paspoort moet het kind zelf aanwezig zijn. Vanaf 12 jaar mag het kind (eventueel) zelfstandig het paspoort afhalen. Lees meer over aan het aanvragen van een paspoort voor kinderen tot en met 17 jaar.
Heeft u uw paspoort snel nodig? Dan kunt u telefonisch een afspraak inplannen voor een spoedafspraak via 0800-1809. Dit kan niet digitaal. Als u vóór 14.00 uur op de dag van de ingeplande afspraak uw aanvraag doet, kunt u de eerstvolgende werkdag daarna vanaf 11.00 uur uw paspoort ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag van € 53,00.
Bij verlies of diefstal van uw paspoort doet u aangifte van vermissing bij de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak voor een nieuw paspoort. Het kan zijn dat de levertijd langer dan 5 werkdagen is. Heeft u aangifte van diefstal gedaan bij de politie? Neem dan ook het proces-verbaal mee. Bij verlies of diefstal in het buitenland moet u altijd aangifte doen bij de politie ter plaatse. Neem vervolgens het buitenlands proces-verbaal mee bij de aangifte van vermissing.
U kunt de aangifte van vermissing ook digitaal doen. Dit kan alleen als u in Arnhem woont. Als het documentnummer van het vermiste document niet bekend is, kunt u inloggen op mijnoverheid.nl en uw registratie in de Basisregistratie Personen (BRP) opzoeken.
Identiteitsfraude
Bent u of heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude? Dan is het belangrijk dat u contact met ons opneemt. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Identiteitsfraude'.
Is uw paspoort of identiteitskaart beschadigd, dan is deze niet meer geldig. U kunt deze bij de gemeente inleveren en vervangen door een nieuwe. De kosten voor de aanvraag moet u zelf betalen.