Paspoort

Voor de aanvraag van een paspoort moet u persoonlijk langskomen bij de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor eerst online een afspraak.

Door corona is onze dienstverlening aangepast. Probeer het aanvragen van een paspoort zoveel mogelijk uit te stellen. Vooral als u bijvoorbeeld nog een geldige identiteitskaart in uw bezit heeft. Loket Zuid is op dit moment gesloten, een afspraak kan op dit moment daarom alleen plaatsvinden op het Stadhuis. Momenteel is het erg druk. Het kan daarom iets langer duren voordat u een afspraak kunt maken.

Afspraak maken

5 werkdagen na het doen van uw aanvraag ligt het paspoort voor u klaar. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is het paspoort 5 jaar geldig.

Meenemen naar de afspraak

  • Alle reisdocumenten (paspoort, ID-kaart) die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Als u geen oud reisdocument heeft, neem dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, bijvoorbeeld een rijbewijs. Verlopen (ongeldige) reisdocumenten worden ingehouden bij de aanvraag.
  • 1 recente kleurenpasfoto (niet ouder dan 6 maanden), die voldoet aan de pasfoto-eisen
  • Geld (liever per pin dan contant)

Kosten

  • Paspoort: € 72,60
  • Paspoort voor jongeren tot 18 jaar: € 54,40
  • Toeslag spoedaanvraag: € 50,90
Afhalen

Bij de aanvraag van uw nieuwe paspoort krijgt u een afhaalbewijs. Met dit afhaalbewijs én alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft kunt u na 5 werkdagen uw nieuwe paspoort ophalen. Dit kan tijdens de openingstijden van de locatie waar u het document heeft aangevraagd. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Heeft u het document aangevraagd op het Stadhuis, dan kunt u terecht bij de receptie. De receptie is dagelijks geopend van 9.00 - 17.00 uur (maandagavond tot 20.00 uur). 

Let op: u heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument af te halen. Daarna wordt het document vernietigd.

Paspoort minderjarigen

Kinderen tot 18 jaar kunnen alleen met (schriftelijke) toestemming (pdf, 114 kB) én geldige legitimatiebewijzen van beide ouders of  gezaghouders een paspoort aanvragen. Alleen het origineel is geldig, geen kopie. Als de ouders meekomen kunnen zij de toestemmingsverklaring ook aan de balie invullen. Bij de aanvraag en bij het afhalen moet het kind zelf aanwezig zijn.

Spoedaanvraag

Heeft u uw paspoort snel nodig? Dan kunt u telefonisch een spoedaanvraag doen via 0800-1809. Dit kan niet digitaal. Als u vóór 14.00 uur uw aanvraag doet, kunt u de eerstvolgende werkdag uw nieuwe paspoort of identiteitskaart ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag.

Verlies en diefstal

Bij verlies of diefstal van uw paspoort doet u aangifte van vermissing bij de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak voor een nieuw paspoort. Het kan zijn dat de levertijd langer dan 5 werkdagen is. Heeft u aangifte van diefstal gedaan bij de politie, neem dan ook het proces-verbaal mee. Bij verlies of diefstal in het buitenland moet u altijd aangifte doen bij de politie ter plaatse. Neem het buitenlands proces-verbaal mee bij de aangifte van vermissing bij de gemeente.

U kunt de aangifte van vermissing ook digitaal doen. Let op: dit kan alleen als u in Arnhem woont. Als het documentnummer van het vermiste document niet bekend is, kunt u inloggen op mijnoverheid.nl en uw registratie in de Basisregistratie Personen (BRP) opzoeken. 

Vermissing doorgeven

Beschadigd

Is uw paspoort of identiteitskaart beschadigd, dan is deze niet meer geldig. U kunt deze bij de gemeente inleveren en vervangen door een nieuwe. De kosten voor de aanvraag moet u zelf betalen.