Vragen en antwoorden over de verkleining van inwerp-openingen ondergrondse containers

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen rondom de verkleining van de inwerp-openingen van de ondergrondse containers.

 

Waarom wordt de inwerp-opening verkleind?

Als u afval goed scheidt, heeft u minder restafval. Door het gebruik van 30 liter zakken hoeft u dat restafval niet lang op te sparen in huis en loopt u met een kleinere afvalzak naar de ondergrondse container.

In de 60 liter inwerp-opening past toch ook een kleinere zak?

Ja dat klopt, alleen gaat u vanaf 1 juli 2020 betalen als u afval weggooit in de ondergrondse restafval container. U betaalt voor de 30 liter inwerp-opening dan 80 cent. Bij de 60 liter inwerp-opening was u dan 1,60 euro kwijt geweest, ook al gooit u er minder in. Dus dit is ook eerlijker voor inwoners die minder afval hebben.

Wat als ik meerdere kleine zakjes wil weggooien?

Dat is geen probleem. U kunt alleen maximaal een hoeveelheid van een 30 liter zak weggooien. 

Ik heb nog 60 liter zakken, wat nu?

U kunt deze zakken wel gebruiken door ze voor de helft te vullen. Het is geen ideale oplossing, maar zo blijven de zakken in ieder geval niet ongebruikt liggen.

Waar koop ik 30 liter zakken?

Veel supermarkten in Arnhem verkopen 30 liter zakken. U kunt ook terecht bij huishoudwinkels (bijvoorbeeld bij Blokker en Action). U kunt daarbij kiezen voor een zak met een 'trekbandsluiting' om ze af te sluiten.

Ik heb net een nieuwe 60 liter afvalbak voor in mijn keuken gekocht. Daar heb ik niets meer aan.

U kunt deze afvalbak misschien gebruiken voor pbd-afval (plastic verpakkingen, blik en drinkpakken). Bij afval scheiden is dit een grote afvalstroom. U kunt natuurlijk ook de afvalbak blijven gebruiken en de 60 liter zak niet helemaal vol gooien. Of  twee 30 liter restafvalzakken gebruiken in uw afvalbak en het dan in één keer weggooien in de ondergrondse restafval container.

Het verkleinen van de inwerp-opening kost veel geld. Dat is toch geldverspilling?

Het algemene doel is dat we in Arnhem minder restafval krijgen. Door afval goed te scheiden levert dit meer herbruikbare grondstoffen op waar weer nieuwe producten van gemaakt kunnen worden. Als afval goed gescheiden wordt, heeft u minder restafval. Door het gebruik van 30 liter zakken hoeft u het restafval niet lang op te sparen. Het verkleinen van de inwerp-opening wordt veranderd omdat vanaf 1 juli 2020 voor een restafvalzak 80 cent moet worden betaald. Bij de huidige inwerp-opening moest 1,60 worden betaald ook al gooit een inwoner er maar een klein afvalzakje in. Dus dit is ook eerlijker voor inwoners die minder afval hebben. 

Ik heb een nieuwe 30 liter bak moeten kopen voor in mijn huis. Gaat de gemeente dat betalen?

Ieder huishouden regelt het afval scheiden op zijn eigen manier. Sommige inwoners hebben een combi afvalbak voor verschillende afvalstromen, anderen hebben één restafvalbak en andere bakjes voor bijvoorbeeld groente en fruitafval. En wat de een mooi vindt, vindt de ander niet mooi. We bieden geen afvalemmers aan. En heeft u nu een 60 liter afvalbak? Dan kunt u die misschien gaan gebruiken voor plastic afval. 

30 literzakken zijn leuk voor een eenpersoonshuishouden, maar ik heb een gezin met kleine kinderen en dus heel veel restafval.

Niet alleen eenpersoonshuishoudens, maar ook huishoudens die goed afval scheiden hoeven hun afval niet lang op te sparen in huis. Dit is ook eerlijker als we 80 cent gaan betalen voor elke keer dat er een afvalzak in de ondergrondse restafval container wordt gegooid. Inderdaad heeft u met kinderen in de luiers meer restafval. Dus in die periode betekent dit dat u wat vaker naar de ondergrondse container moet lopen. 

Wat betaal ik, als ik afval weggooi in de ondergrondse container restafval?

Alle Arnhemse huishoudens betalen voor de periode 1 januari-30 juni 2020 een vast bedrag. U ontvangt hiervoor een belastingaanslag (afvalstoffenheffing) in februari 2020. Voor deze periode betaalt u voor al uw afval, ook voor het restafval. Vanaf 1 juli 2020 veranderen de kosten voor afval. U betaalt dan voor de periode 1 juli-31 december 2020 een lager vast tarief en een bedrag per afvalzak (80 cent). 

Als de kosten voor afval veranderen, moet ik dan voor elke afvalstroom betalen?

Vanaf 1 juli 2020 betaalt u een lager vast tarief en een bedrag per afvalzak. Uit het vaste tarief worden de kosten om gescheiden afval zoals groente- en tuinafval, papier en plastic verpakkingen, blik en drinkpakken in te zamelen en te verwerken betaald. Daarbovenop betaalt u per keer 80 cent als u restafval aanbiedt (variabel tarief). Hoe vaker een huishouden restafval aanbiedt, hoe hoger de afvalstoffenheffing is.

Betaal ik elke keer als ik kleinere zakjes weggooi?

U betaalt vanaf 1 juli 2020 elke keer 80 cent als u met uw afvalpas de inwerp-opening opent, afval weggooit en de inwerp-opening sluit. 

Wat wordt er geregistreerd als ik mijn pasje op de display van de container leg? 

Het softwaresysteem telt nu alleen het aantal zakken dat in totaal in de containers wordt gegooid, zodat de containers op tijd geleegd kunnen worden. Vanaf 1 juli 2020 wordt wel geregistreerd hoe vaak u restafval weggooit. Op basis van deze registratie ontvangt u begin 2021 een belastingaanslag voor het aantal keren dat u afvalzakken heeft weggegooid in de periode van 1 juli-31 december 2020.

Ik ruim regelmatig zwerfafval op. Waar laat ik dat nu?

U kunt zwerfafval gewoon in de ondergrondse restafval gooien. U heeft wel uw afvalpas nodig om de container te openen. U betaalt tot 1 juli 2020 geen extra kosten als u afval weggooit. Alle vrijwilligers die helpen met zwerfafval opruimen worden nog geïnformeerd over het aanvragen van een zwerfafvalpas, zodat zij het afval uit de openbare ruimte gratis kunnen weggooien. De huidige zwerfafvalklepjes blijven ook gewoon open.

Ik ben mijn afvalpas kwijt, wat nu?

U kunt bij SUEZ een nieuwe afvalpas aanvragen. Dit kan via inzamelwijzer.suez.nl. Let op: u kunt de afvalpas alleen aanvragen via de website, niet via de afvalapp.