Vragen en antwoorden over de afvalpas en webportal

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen rondom de afvalpas en het webportal.

Vragen over de afvalpas en containers
 

​​​Mijn afvalpas werkt niet. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Suez. Bel gratis naar 0800 - 2800 123.

Ik heb nu een oude en een nieuwe afvalpas. Welke moet ik gebruiken?

Als u een nieuwe afvalpas heeft ontvangen, moet u deze afvalpas gebruiken. Uw oude afvalpas is geblokkeerd vanaf 1 juli 2020.

Waarom heb ik een nieuwe afvalpas gekregen?

In mei-juni 2020 hebben wij een brief gestuurd met meer informatie en het verzoek uw afvalpas te controleren. Heeft u dit toen niet gedaan? Of is het niet gelukt via de meegestuurde link? Dan heeft u een nieuwe afvalpas ontvangen.

Ik ben mijn afvalpas kwijt. Hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

U moet zo snel mogelijk bellen naar Suez op 0800 - 2800 123. Uw afvalpas wordt dan geblokkeerd, zodat niemand anders de pas kan gebruiken. U kunt dan direct een nieuwe afvalpas aanvragen.

Hoe kan ik een nieuwe afvalpas aanvragen?

U kunt een nieuwe afvalpas aanvragen bij Suez via de afvalbalie op inzamelwijzer.suez.nl (gebruik Firefox of Google Chrome). Een nieuwe afvalpas kost €10,50. Als u net verhuisd bent en in de woning is geen afvalpas meer aanwezig, dan krijgt u eenmalig een gratis afvalpas. U moet de afvalpas wel zelf aanvragen.

Ik ga verhuizen. Wat moet ik doen met de afvalpas?

De afvalpas staat geregistreerd op uw adres. Als u gaat verhuizen, laat dan uw afvalpas achter in de woning of geef deze aan de nieuwe bewoners. Als u bent uitgeschreven op uw adres stopt de registratie van stortingen. U ontvangt dan een aanslag voor de stortingen die u heeft gedaan tot de datum waarop u bent uitgeschreven op het betreffende adres. 

Wat registreert de afvalpas?

De afvalpas registreert hoe vaak u de ondergrondse restafval container opent. Ook registreert de afvalpas hoe vaak u het afvalbrengstation bezoekt voor afval dat u in de periode juli-december 2020  maximaal drie keer gratis mag aanbieden. 

Mag de gemeente zo maar mijn gegevens gebruiken?

De gemeente is verantwoordelijk voor de registratie en verwerking van uw persoonsgegevens bij afvalinzameling. In de privacyverklaring kunt u lezen welke gegevens worden verwerkt en wat de gemeente met de gegevens doet.

Bij het openen van de ondergrondse restafval container zit er een afvalzak klem in de inwerpopening. Wat nu?

Als er een afvalzak klem zit in de container, kunt u een melding maken via Fixi. Wij zorgen er dan voor dat de container zo snel mogelijk weer gebruikt kan worden. U kunt uw afval in een andere ondergrondse container bij u in de wijk weggooien.

Er zit een afvalzak klem in de ondergrondse restafval container. Kan ik dat zien voordat ik mijn afvalpas aanbied?

De inwerpopening is op zo'n manier gemaakt dat bij normaal gebruik de afvalzak gemakkelijk valt. Uiteraard kan het gebeuren dat door verkeerd gebruik of door een technische fout de container in storing gaat. Dit kunnen we op afstand controleren en we verhelpen dan een dergelijke storing zo spoedig mogelijk. Via een melding op de paslezer wordt dan duidelijk dat de container in dat geval tijdelijk niet bruikbaar is. 


Vragen over uw afvalgegevens in het webportal
 

Ik wil een account aanmaken op het webportal, maar heb geen pincode. Hoe kan ik een pincode aanvragen?

Vanwege de privacy heeft u een pincode nodig om een account aan te maken op het webportal. U heeft in mei-juni 2020 een brief ontvangen waarin de pincode staat. Heeft u deze brief niet meer? Bel dan gratis naar 0800 - 2800 123. Of stuur een mail naar servicedesk@inovim.eu. U moet aan hen uw postcode en huisnummer doorgeven en het nummer van uw afvalpas. Dat ontvangt u thuis een brief met een nieuwe pincode.

Ik heb betaald voor een afvalzak die klem zat. Wat nu?

Als u heeft betaald voor een afvalzak die klem zat, kunt u een mail sturen naar afval@arnhem.nl. Noem in uw mail de datum waarop de storting is gedaan of voeg een foto toe van deze gegevens uit het webportal. Geef ook het nummer van de afvalontainer door of de straat waar de container staat. Als u een foto heeft van de verklemde zak in de container, helpt ons dat enorm. Wij controleren de verklemming of storing en komen dan met een reactie.

Ik heb mijn afvalpas aangeboden en de inwerpopening geopend maar de inwerpopening niet gesloten. Betaal ik nu niet voor de storting?

Nee, zodra u uw afvalpas aanbiedt en de inwerpopening opent betaalt u voor de storting. 

Ik heb mijn afvalpas aangeboden, maar ik heb te lang gewacht om de inwerpopening te openen. Betaal ik nu voor een storting die ik niet heb gedaan?

Nee, de storting van uw afval wordt pas geregistreerd als u de inwerpopening opent.

Bij het openen van de ondergrondse restafval container zit er een afvalzak klem in de inwerpopening die alsnog valt als ik de inwerpopening sluit. Betaal ik nu voor afval van een ander?

Nee, u betaalt geen kosten voor afval van een ander. Als u twijfelt of uw stortpoging is geregistreerd kunt u in het webportal mijnafval.arnhem.nl controleren wat geregistreerd is. Uw storting is binnen een paar dagen zichtbaar op uw webportal.