Trolley 2.0 voordeligste elektrische oplossing voor Rijnlijn

De Rijnlijn, de nieuwe snelle busverbinding tussen Arnhem en Ede, kan het voordeligst worden uitgevoerd met Trolley 2.0. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de provincie Gelderland en de gemeente Arnhem. Daarin zijn vijf elektrische varianten onderzocht. Trolley 2.0 bussen laden zich op tijdens het rijden aan de bovenleiding. Zij rijden vervolgens met behulp van een batterijenpakket tientallen kilometers zonder bovenleiding en vragen dus geen extra laadtijd. Voordeel voor de Rijnlijn is dat er al tot Oosterbeek bovenleiding aanwezig is.

Beste van vijf

De onderzoekers – adviesbureau Beekman Bildung en de HAN University of Applied Sciences - hielden vijf elektrische varianten tegen het licht: gewone batterijbussen die op de remise moeten worden opgeladen, met en zonder extra laadpunten onderweg en trolley 2.0 bussen, eventueel in combinatie met extra laadpunten onderweg. De trolley kwam als meest voordelige oplossing uit de bus. Elektrische bussen moeten onderweg laden. In die tijd kunnen ze niet rijden, zodat er extra bussen nodig zijn. Ook is het vervangen van de batterijpakketten in een elektrische bus aanmerkelijk duurder dan voor de trolley 2.0 bus. Zelfs mét aanleggen van extra bovenleiding blijft de trolley 2.0 de voordeligste optie. 

Enthousiast

Gedeputeerde Jan van der Meer van de provincie Gelderland is enthousiast over de Trolley 2.0 variant. ‘Mooi om te zien dat dit icoon in een innovatieve variant een voordelige bus is, die zowel schoon is én niet lang hoeft te laden! We nemen dit alternatief mee in het vervolgonderzoek voor hoogwaardig openbaar vervoer in de regio Arnhem en Nijmegen. Dat onderzoek brengt niet alleen kansen en mogelijkheden in beeld, maar ook de noodzakelijke voorwaarden’.

Schoon en stil

Wethouder mobiliteit Roeland van der Zee is verheugd met de uitkomst. 'In Arnhem weten wij al jaren: trolleybussen zijn de toekomst. Schoon, stil en nu ook nog eens voordelig. Met deze trolleys komt dat schone en stille vervoer ook binnen bereik van een groot gebied om Arnhem heen.'

Vervolgonderzoek

De provincie laat momenteel uitzoeken wat de mogelijkheden zijn van zero-emissie voertuigen op de Hoogwaardige Openbaar Vervoercorridors in de regio Arnhem Nijmegen. Er wordt een vergelijkend onderzoek gedaan naar elektrische bussen, waterstofbussen en trolley 2.0. Hoogwaardig busvervoer bestaat uit snelle en comfortabele bussen, die grote hoeveelheden passagiers snel op (langere) afstanden verplaatsen. Zoals de verbindingen Arnhem-Zevenaar, Arnhem-Nijmegen of Nijmegen-Uden. 
Voor de aanbestedingen geldt dat de provincie geen techniek voorschrijft. De rapportages die worden opgeleverd worden meegegeven aan de inschrijvende vervoerders.
 

Trolley_2.0