Vanaf 1 maart cameracontrole Arnhemse milieuzone

Vanaf 1 maart 2017 wordt de controle van de milieuzone verscherpt door het gebruik van camera's met kentekenherkenning. Vrachtwagens op de centrumring die niet aan de eisen voldoen, krijgen straks direct een boete.

Door het inzetten van camera's met kentekenherkenning wordt de pakkans verhoogd tot 95%. Dit zal leiden tot een afname van het aantal vervuilende vrachtwagens op de centrumring, zegt wethouder Geert Ritsema. "We willen schone lucht inademen in Arnhem. Daar draagt de milieuzone aan bij, maar dan moeten we wel goed handhaven. Het heeft even geduurd om het camerasysteem goed te testen, maar op 1 maart is het zover. We gaan de vervoersbranche hierover informeren en hanteren een waarschuwingsperiode van een maand. Daarna worden overtreders automatisch beboet." De verwachting is dat de verscherpte controle zal leiden tot een afname van de concentratie stikstofdioxide met ca. 1,2 microgram/ kubieke meter, een daling van 3 procent. Stikstofdioxide is een gas dat in Nederland voor het grootste gedeelte door het autoverkeer wordt geproduceerd en is een maat voor alle verontreinigende stoffen die uitgestoten worden door verkeer (waaronder ultrafijn stof en roet). De aanpak van verkeerstuitstoot is belangrijk, want blootstelling aan deze stoffen hangt samen met een verminderde longfunctie, een toename van luchtwegklachten en astma-aanvallen en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Uitbreiding milieuzone

Ritsema onderzoekt of hij kan zorgen voor een verdere verbetering van de luchtkwaliteit in Arnhem door de milieuzone uit te breiden met busjes en personenauto's. Op dit moment rijden er ongeveer 10.000 personenwagens in Arnhem rond die ouder zijn dan 16 jaar en 580 bestelbusjes. Het is nu nog niet bekend welk deel zich regelmatig in de milieuzone begeeft. "Ik wil het komende halfjaar gebruiken voor aanvullend onderzoek", aldus Ritsema. "Een aantal andere steden weren al oude personenwagens. Arnhem heeft natuurlijk een heel eigen verkeersituatie door de centrumring. We gaan onderzoeken wat er kan, en wat het zou kosten. Vanzelfsprekend moet je ondernemers en inwoners die door zo'n maatregel getroffen worden wel iets kunnen bieden in de vorm van een stimuleringsmaatregel om een schonere auto aan te schaffen. Maar uiteindelijk is iedereen gebaat bij schone lucht!"

Snor- en bromfietsen

Ritsema wil ook onderzoeken of het effect van de uitstoot door snor- en bromfietsen kan worden beperkt. Hij gaat kijken of het mogelijk is om oude exemplaren te weren uit de milieuzone. "Vooral oude snor- en bromfietsen zijn grote vervuilers. Ik zou graag zien dat het er minder worden en fietsers en omwonenden de dampen niet meer hoeven inademen."

Uitgelicht