Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit

Als u afstand wilt doen van de Nederlandse nationaliteit, moet u een schriftelijke Verklaring van afstand afleggen bij de gemeente.

Na controle van de Verklaring van afstand wijzigt de gemeente de nationaliteit in de basisregistratie personen (BRP). Uw Nederlandse paspoort en/of identiteitskaart moet u inleveren bij de gemeente.

Voorwaarden

• U bent meerderjarig
  • U heeft naast het Nederlanderschap nog een andere nationaliteit. U mag namelijk niet staatloos worden door het afstand doen van de Nederlandse nationaliteit.

Regelen

Wilt u afstand doen van de Nederlandse nationaliteit, vul dan het contactformulier in. Geef aan waar uw vraag over gaat. Vermeld uw telefoonnummer en geef aan wanneer u bereikbaar bent. Wij nemen dan telefonisch contact met u op en bespreken met u wat de mogelijkheden zijn in uw situatie.

Gevolgen voor minderjarige kinderen

Een minderjarige kan bij een dergelijke verklaring door de vader of moeder de Nederlandse nationaliteit verliezen. Dit gebeurt niet als de andere ouder de Nederlandse nationaliteit heeft en houdt. In de verklaring geeft u aan dat u weet welke gevolgen de verklaring voor uw minderjarige kinderen heeft.

Verblijfsvergunning

Heeft u een niet-Europese nationaliteit, dan moet u na het doen van afstand contact opnemen met de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) voor een verblijfsvergunning.