Afschrift akte burgerlijke stand

De gemeente legt geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden vast in een akte. U kunt van een akte een afschrift of internationaal uittreksel aanvragen.

Afschrift akte burgerlijke stand aanvragen

Als de gebeurtenis in Arnhem heeft plaatsgevonden kunt u bij ons afschriften aanvragen van:

• geboorteakte
  • huwelijksakte of akte van geregistreerd partnerschap
  • echtscheidingsakte of akte van omzetting en ontbinding partnerschap
  • overlijdensakte

Soort Prijs
Afschrift van een akte burgerlijke stand € 16,60
Afschrift op verzoek van pensioenfonds Gratis

Als blijkt dat de gebeurtenis niet in Arnhem heeft plaatsgevonden en er dus geen akte is opgemaakt, krijgt u geen geld terug.

Van wie kunt u een afschrift aanvragen?

• Uzelf
  • Uw partner, als u met hem of haar getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt
  • Uw kind
  • Uw ouders, als u 18 jaar of ouder bent

Iemand machtigen

Voor het aanvragen van een afschrift kunt u iemand anders machtigen. Deze persoon kan het afschrift namens u aanvragen.

Per post aanvragen

U kunt een afschrift van een akte van de burgerlijke stand ook schriftelijk aanvragen. Stuur een brief naar:

Gemeente Arnhem/Burgerzaken
Postbus 9029
6800 EL  Arnhem

Zet in uw brief:

• welke akte u wilt ontvangen.
  • van wie u een afschrift van de akte wilt aanvragen (vermeld voornaam, achternaam en geboortedatum).
  • de datum waarop de gebeurtenis in Arnhem heeft plaatsgevonden.
  • de reden van uw aanvraag.
  • uw voor- en achternaam en uw adres.

Onderteken de brief en stuur een kopie van uw legitimatiebewijs mee. Het afschrift krijgt u binnen 2 weken per post thuisgestuurd.

Aan de balie aanvragen

Een afschrift kunt u ook aan de balie aanvragen. Maak hiervoor een afspraak.

Internationaal uittreksel

Een internationaal afschrift kan worden afgegeven in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Joegoslavisch. Een internationaal afschrift van een geboorteakte heeft u soms nodig voor het reizen met kinderen.

Afschrift akte burgerlijke stand of uittreksel BRP

Heeft u alleen een officiële verklaring nodig waarop uw naam, geboortedatum en huidige adres en woonplaats staan? Dan vraagt u een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan. De aanvraag voor een uittreksel BRP doet u bij de gemeente waar u woont.