Hervestiging (vanuit het buitenland)

Komt u vanuit het buitenland opnieuw in Nederland wonen, doe dan binnen 5 dagen bij de gemeente persoonlijk aangifte.

Als u weer in Nederland komt wonen, zijn er twee mogelijkheden:

  1. U bent uit Nederland vertrokken na 1 oktober 1994
  2. U bent uit Nederland vertrokken voor 1 oktober 1994. Dit noemen we geen hervestiging maar een eerste inschrijving

Staat u geregistreerd met 'adres onbekend' of 'vertrek onbekend waarheen' dan kunt u ook een afspraak maken voor 'Hervestiging (vanuit het buitenland)'.

Afspraak

U doet bij de balie van Burgerzaken persoonlijk aangifte van uw hervestiging vanuit het buitenland. Voor aangifte van hervestiging maakt u eerst een afspraak. Heeft u een partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden, dan moeten zij met u meekomen.

Afspraak maken

Wat is nodig?

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Een geldig reisdocument of ander document waaruit de nationaliteit blijkt
  • Een bewijs van uitschrijving als u afkomstig bent van Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba of St. Eustatius
  • Andere originele documenten uit het buitenland, zoals een huwelijksakte of echtscheidingsakte (voorzien van apostille of legalisatie, zie www.rijksoverheid.nl). Documenten uit het buitenland die niet in de Nederlandse, Franse, Duitse of Engelse taal zijn opgesteld moeten zijn vertaald in het Nederlands door een beëdigd vertaler in Nederland.
  • Recente documenten waarmee uw bewoning van uw huis of pand kan worden aangetoond (zoals toestemming van de woningbouwvereniging, een huurcontract, een eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner én een kopie legitimatiebewijs van de hoofdbewoner)

Kosten

Uw aangifte van hervestiging in Nederland is gratis.

Afhandeling

De verwerking van uw hervestiging duurt 5 werkdagen. U ontvangt hiervan bericht van de afdeling Burgerzaken.
 

Wat vindt u van onze website?