U wilt bouwen of verbouwen

Als u gaat (ver)bouwen in Arnhem krijgt u met verschillende wetten en regels te maken. Dat zijn regels die in het omgevingsplan staan, bouwtechnische regels en regels over het uiterlijk van gebouwen. Ook moet u uw buren betrekken bij uw plannen.

• Regels bouwen en verbouwen

• Omgevingsvergunning

Wilt u bouwen of verbouwen, slopen, een inrit aanleggen of een boom kappen? Of wilt u iets anders aan uw omgeving veranderen? Dan heeft u misschien een omgevingsvergunning nodig. U vraagt deze vergunning aan via het Omgevingsloket.

• Conceptverzoek omgevingsvergunning

Wilt u eerst weten of uw bouwplan haalbaar is voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt? Met een conceptverzoek (voorheen vooroverleg) laat u uw plan door ons toetsen. We controleren ook of uw aanvraag compleet is.

• Monumenten en beschermd stadsgezicht

In Arnhem zijn zo'n 580 objecten aangewezen als rijksmonument. De gemeentelijke lijst van beschermde monumenten bestaat uit ruim 850 objecten.

• Welstand

Bij welstandsbeleid gaat het om de kwaliteit van de bouwplannen op zich en in relatie tot hun omgeving. We dagen initiatiefnemers uit om iets moois voor zichzelf te maken maar ook een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de stad als geheel.

• Bouwtekeningen

Wilt u bouwtekeningen of constructiegegevens van uw pand in Arnhem inzien? Deze zijn mogelijk aanwezig in het bouwarchief van de gemeente Arnhem. Het bouwarchief is opgebouwd uit aangevraagde en verleende bouwvergunningen bij de gemeente Arnhem.

Meer onderwerpen