Winkelcentra zijn méér dan winkels - ook plekken om te werken en te ontmoeten
04 juli 2025
We kopen steeds vaker online. Dat heeft invloed op hoe en waar we winkelen. Sommige winkels verdwijnen, andere komen erbij. In Arnhem kijken we hoe we daarop goed kunnen inspelen en hoe we zorgen voor sterke, aantrekkelijke winkelgebieden verspreid over de stad. Dit en meer staat in het nieuwe Detailhandelsbeleid, dat het college van Burgemeester en Wethouders deze week naar de raad heeft gestuurd.

Winkels moeten goed bereikbaar zijn
Wethouder economie Nermina Kundić: ‘Met dit beleid maken we winkelgebieden gezelliger, groener en beter bereikbaar. Niet alleen met de auto of het openbaar vervoer, maar juist ook lopend of met de fiets. Zo zorgen we ervoor dat mensen hun dagelijkse boodschappen dichtbij huis kunnen doen. En dat Arnhem een fijne stad blijft om te winkelen.’
Winkels én ontmoetingsplekken
Het beleid rust op drie uitgangspunten. Kundić: ‘We zorgen dat winkelgebieden schoon, veilig en goed bereikbaar zijn. We stimuleren slimme en groene ideeën die het gebied mooier maken. We willen in de wijk- en buurtwinkelcentra meer ruimte maken voor bijvoorbeeld woningen, zorg of werkplaatsen.’ Dat laatste is nieuw, maar niet onlogisch vindt Kundić: ‘Werkruimtes voor vakmensen waren vroeger overal in de stad te vinden, met name in en om de binnenstad. Nu staan ze vaak op grote bedrijventerreinen, maar daar zitten vooral grote bedrijven. Terwijl vakmensen juist baat hebben bij een kleinschalige, toegankelijke plek dichter bij de mensen voor wie ze werken. Daar maken we graag ruimte voor. Zo brengen ze vakmanschap terug in het straatbeeld en kunnen jong en oud zo zien en ervaren hoe belangrijk dit werk is voor de buurt én voor de toekomst.’
Wijk- en buurtcentra krijgen extra aandacht. ‘Ze zijn meer dan alleen een plek om boodschappen te doen. Het zijn ontmoetingsplekken die bijdragen aan een fijne buurt’, zegt Kundić. ‘We leggen bijvoorbeeld vast hoe groot supermarkten mogen zijn, zodat er in elke wijk een goede supermarkt blijft.’
Hoe gaat het met een winkelgebied?
Om te weten hoe elk gebied ervoor staat, gebruikt de gemeente een nieuw hulpmiddel: de vitaliteitsscan. Die laat zien waar het goed gaat en waar iets beter kan. Zo kunnen we gericht verbeteren. Voor ondernemers geeft dat houvast bij investeringen. Voor bewoners betekent het fijne plekken om te winkelen en elkaar te ontmoeten, nu én later.