Verslag werkgroepbijeenkomst Laarkwartier 1 februari 2024
Op 1 februari 2024 was de eerste wijkgroepbijeenkomst over het Laarkwartier. Hieronder leest u het verslag van deze bijeenkomst.
Voor deze bijeenkomst ontvingen alle mensen die zich aangemeld hebben voor de werkgroep van de woningbouwontwikkeling een uitnodiging. Hiervan hebben 7 mensen zich opgegeven voor deze wijkgroepbijeenkomst. Tijdens het voorstelrondje geeft elke deelnemer de wensen en/ of belangen aan rondom het Laarkwartier:
- Inwoners gelegenheid geven om over architectuur van woningbouw mee te kunnen denken
- Zorgen over de ontsluiting van het Laarkwartier
- Blij met de komst van nieuwe woningen
- Voornemens om te huren of kopen
- Benieuwd hoe de inrichting vorm gaat krijgen en wat er staat te gebeuren
- Algemene interesse in woningbouw/ graag meedenken
- Zorgen over het parkeren
Update Laarkwartier
Aan de hand van een presentatie vertelt adviesbureau Goudappel (GA) wat de laatste stand van zaken is bij de woningbouw in het Laarkwartier. Hierbij komen de ruimtelijke context, gebiedsvisie, moties en stedenbouwkundigplan ter sprake. Ook wordt de planning van het proces toegelicht.
Ruimtelijke context
GA geeft een toelichting op het ruimtelijke gebied waarop de woningbouw ontwikkeld zal worden. De ontwikkelkaders zijn vastgelegd in de gebiedsvisie die door de gemeenteraad is vastgesteld. Het aantal woningen is afhankelijk van het aantal parkeerplaatsen dat mogelijk is en de te hanteren parkeernorm is afhankelijk van de grootte van de woning. Woningcorporatie Portaal is aangetrokken voor dit project.
Gebiedsvisie en moties
GA vertelt over de gebiedsvisie en geeft uitleg over de moties die zijn ingediend (50% circulair bouwen, ruimte bieden voor MKB en onderzoek doen naar de mogelijkheden om meer woningen toe te voegen).
- Bij de motie over het stimuleren van MKB wordt de vraag gesteld of de parkeerruimte die nodig is van het aantal parkeerplaatsen afgaat. GA geeft aan dat de parkeernorm van het Laarkwartier lager ligt omdat er openbaar vervoer in de buurt is en dat er nog niet gerekend is met MKB. Hierop geeft een bewoner aan dat het nog de vraag is of de verdubbeling van het fietsparkeren genoeg zal zijn om met een lagere norm te werken omdat het nu al ontoereikend lijkt.
- Naar aanleiding van de motie om meer woningen te creëren wordt de vraag gesteld of het al vaststaat waar de grondexploitatie (woningbouwproject) begint en stopt. Hierop wordt door GA geantwoord dat er rekening gehouden wordt met een bufferzone en dat daarmee niet op de grens van bijvoorbeeld het wijkpark woningen geplaatst kunnen worden. Er moet afgestemd worden tussen de projectleiders voor het wijkpark, het stationsplein en de woningbouw.
Stedenbouwkundig plan
- Door uitbreiding van het woningaantal (van 100 naar 150) zal Goudappel opnieuw onderzoeken wat de impact is van dit aantal woningen op het verkeer. De volgende opties worden uitgezocht: al het verkeer gaat via de Metamorfosenallee, al het verkeer gaat via de Tilburgweg of het verkeer wordt gesplitst over de 2 wegen.
- De inpandige parkeerplaatsen zullen specifiek voor de woningen zijn. Eén van de bewoners geeft daarop aan op zoek te zijn naar een oplossing voor de verkeers-/ parkeerdrukte in de wijk. Hij vindt dat bij de komst van nieuwe woningen gekeken moet worden naar de impact op de woningen in de omgeving. GA licht daarop het STOMP principe toe, wat zij als uitgangspunt hanteert (stappen, trappen, openbaar vervoer, mobiliteitsdiensten en privéauto). Hierbij zal onder andere bekeken worden of de bijbehorende faciliteiten verbeterd kunnen worden, zoals de fietsenstalling om het fietsen aantrekkelijker te maken. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is ook het duurzaam mobiliteitsplan. De bewoner vult aan dat hierbij ook de buurtgemeenten een belangrijke rol spelen, omdat deze ook invloed hebben op de autotoevoer naar het stationsgebied.
- Een andere bewoner is benieuwd wat hun vrijheden nog zijn met betrekking tot de architectuur en wat er te sturen valt. GA geeft hierop aan dat we een gebiedsvisie hebben met kaders, maar dat er nog geen afspraken zijn over bijvoorbeeld de stijl, zoals modernistische woningbouw. Ook zal er nog een omgevingskwaliteitsplan opgesteld worden waarin deze kaders meegegeven worden. Daarnaast zal er beoordeling plaatsvinden door het kwaliteitsteam, die uit externe adviseurs (waaronder een architect) bestaat. Als aanvulling hierop licht zij toe wat het exacte verschil is tussen een omgeving- en stedenbouwkundigplan; een stedenbouwkundig plan is de basis voor het omgevingskwaliteitsplan. Het omgevingskwaliteitsplan wordt als bijlage bij het omgevingsplan (voormalig bestemmingsplan) vastgesteld.
- De vraag wordt gesteld of er ook gekeken wordt naar het effect van het zonlicht qua weerspiegeling op de ruiten. Dit zal tijdens de onderzoeken meegenomen moeten worden.
- In verband met de netcongestie is 1 van de bewoners benieuwd of er al naar de stroomvoorzieningen is gekeken. GA antwoord daarop dat ze de ontwikkelaar gaan uitdagen netneutraal te bouwen. Dit houdt in dat er rekening gehouden wordt met het gebruik tijdens piekmomenten. Een voorbeeld hiervan is het opladen van de elektrische auto bij thuiskomst na werk. Dit zal anders ingericht moeten worden.
- Hierop volgend wordt de vraag gesteld of laadpalen meegenomen zijn in het plan. GA vertelt dat dit inderdaad meegenomen is.
- Op de vraag of het al bekend is welke grootte de woningen zullen hebben in verband met het volume, wordt door GA geantwoord dat dit afhankelijk zal zijn van de invulling van de woning (sociale huur, vrije sector etc.)
Planning
De planning van Ziegler Branderhorst wordt doorgenomen. In deze planning zit ook een moment voor het bespreken van het voorlopige (VO) en definitieve ontwerp (DO). Daarnaast wordt er eind april 2025 een brede participatiebijeenkomst georganiseerd, waar de betrokkenheid van de werkgroep gewenst is. Deze bijeenkomst staat in het teken van het definitief ontwerp. De planning is voorlopig en kan worden aangepast.