Identiteitskaart

Een Nederlandse identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor eerst online een afspraak.

Momenteel is het erg druk. Het kan daarom iets langer duren voordat u een afspraak kunt maken. 

Vanaf donderdag 29 juli 12.00 uur tot en met zondag 1 augustus 2021 kunt u geen aanvraag of spoedaanvraag voor een paspoort of Nederlandse identiteitskaart aan de balie doen. Dit komt door de introductie van een nieuw model identiteitskaartin het systeem. Plan op tijd een afspraak in voor een andere datum.

Afspraak maken

6 werkdagen na de aanvraag ligt de identiteitskaart voor u klaar. Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor kinderen tot 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.

Meenemen naar de afspraak

  • Alle reisdocumenten (paspoort, ID-kaart) die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Heeft u geen oud reisdocument meer, neem dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, bijvoorbeeld een rijbewijs. Verlopen (ongeldige) reisdocumenten worden ingehouden bij de aanvraag.
  • 1 recente kleurenpasfoto (niet ouder dan 6 maanden), die voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Geld (liever per pin dan contant).

Identiteitskaart kinderen

Kinderen tot 12 jaar kunnen alleen met (schriftelijke) toestemmingsverklaring (pdf, 114 kB) én geldige legitimatiebewijzen van beide ouders of gezaghouders een identiteitskaart aanvragen. Alleen het origineel is geldig, een kopie niet. Als de ouders meekomen kunnen zij de toestemmingsverklaring ook aan de balie invullen. Bij de aanvraag en bij het afhalen moet het kind zelf aanwezig zijn. Vanaf 12 jaar mag het kind (eventueel) zelfstandig de identiteitskaart afhalen.

Kosten

  • Nederlandse identiteitskaart volwassenen: € 62,35
  • Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 31,25
  • Toeslag spoedprocedure: € 50,90
Afhalen

Bij de aanvraag van uw nieuwe identiteitskaart krijgt u een afhaalbewijs. Met dit afhaalbewijs én alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft kunt u na 5 werkdagen uw nieuwe identiteitskaart ophalen. Dit kan tijdens de openingstijden van de locatie waar u het document heeft aangevraagd. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Heeft u het document aangevraagd op het Stadhuis, dan kunt u terecht bij de receptie. De receptie is dagelijks geopend van 9.00 - 17.00 uur (maandagavond tot 20.00 uur). 

Na het ophalen van uw identiteitskaart, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl

U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument af te halen. Daarna wordt het document vernietigd.

Spoedaanvraag

Vanaf donderdag 29 juli 12.00 uur tot en met zondag 1 augustus 2021 kunt u geen aanvraag of spoedaanvraag voor een paspoort of Nederlandse identiteitskaart doen aan de balie doen. Dit komt door de introductie van een nieuw model identiteitskaart in het systeem. Plan op tijd een afspraak in voor een andere datum.

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u telefonisch een afspraak inplannen voor een spoedafspraak via 0800-1809. Dit kan niet digitaal. Als u vóór 14.00 uur uw aanvraag doet, kunt u de eerstvolgende werkdag vanaf 11.00 uur uw identiteitskaart ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag van € 50,90. 

Verlies en diefstal

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart doet u aangifte van vermissing bij de de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak voor een nieuwe identiteitskaart. Het kan zijn dat de levertijd langer dan 5 werkdagen is. Heeft u aangifte van diefstal gedaan bij de politie, neem dan ook het proces-verbaal mee. Bij verlies of diefstal in het buitenland moet u altijd aangifte doen bij de politie ter plaatse. Neemt u het buitenlands proces-verbaal mee bij de aangifte van vermissing bij de gemeente.

U kunt de aangifte van vermissing ook digitaal doen. Let op: dit kan alleen als u in Arnhem woont. Als het documentnummer van het vermiste document niet bekend is, kunt u inloggen op mijnoverheid.nl en uw registratie in de Basisregistratie Personen (BRP) opzoeken. 

Vermissing doorgeven

Beschadigd

Als uw paspoort of identiteitskaart is beschadigd, is deze niet meer geldig. U kunt deze bij de gemeente inleveren en vervangen door een nieuwe. De kosten voor de aanvraag moet u zelf betalen.