Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Station Arnhem Centraal viert 10-jarig jubileum met feestelijke activiteiten

20 november 2025

Op woensdag 19 november vierden NS, ProRail en de gemeente Arnhem het tienjarig bestaan van station Arnhem Centraal. Het station werd op die dag in 2015 officieel geopend na een langdurige verbouwing van bijna 19 jaar. Met de onthulling van de vernieuwde OV-terminal kreeg Arnhem als eerste stad buiten de Randstad de titel ‘Centraal Station’. Het station is uitgegroeid tot een belangrijk knooppunt én een niet meer weg te denken icoon van Arnhem.

Stroopwafels en blokkendoos

Het station was voor de gelegenheid feestelijk versierd met kleurrijke posters en stickers. In de hal genoten reizigers van koffie, stroopwafels, diverse acts en muziek van een dj. Een bijzonder hoogtepunt was de historische treinrit met de Blokkendoos (Mat ’26), mogelijk gemaakt in samenwerking met het Stoomgenootschap. Honderden mensen maakten een ritje tussen Arnhem en Wolfheze en beleefden zo een stukje spoorweggeschiedenis.

Uniek bouwwerk

Tien jaar geleden werd station Arnhem Centraal geopend: een opvallend en modern gebouw dat veel lof kreeg. Met zijn hoge hal, golvende dak en veel glas doet het denken aan een kathedraal. Het ontwerp van architect Ben van Berkel, ook bekend van de Erasmusbrug, won meerdere prijzen en werd zelfs genoemd als een van de beste gebouwen ter wereld. Het dak verwijst naar het heuvelachtige landschap rond Arnhem en er zijn maar liefst 40 soorten glas gebruikt. Alle vormen van vervoer komen samen in één grote OV-terminal.

Stationsgebouw wordt theehuis

Het oude station stamde uit 1955 en verving het oorspronkelijke gebouw dat in 1944 zwaar beschadigd raakte tijdens Operation Market Garden. Eind jaren ’90 werd duidelijk dat een nieuw station nodig was. Het bekende koepelgebouw aan de Sonsbeekzijde kreeg een nieuwe plek in park Presikhaaf, waar het nu dienstdoet als theehuis.

Het nieuwe station was een ambitieus project. Door onder andere de financiële crisis en het complexe ontwerp duurde het bijna 19 jaar voordat het af was. Maar het resultaat mag er zijn: Arnhem Centraal is een icoon van moderne architectuur en een belangrijk knooppunt voor reizigers.

Arnhem Centraal in 1958. Een aantal jaren na de bouw.

Arnhem Centraal in 1958. Een aantal jaren na de bouw (foto: Gelders Archief)

Het allereerste station in 1845, een jaar na de opening. In dat jaar reden er nog maar 3 treinen per dag van Arnhem naar Utrecht (Litho: Gelders Archief).

Het allereerste station in 1845, een jaar na de opening. In dat jaar reden er nog maar 3 treinen per dag van Arnhem naar Utrecht (Litho: Gelders Archief).

Arnhem Centraal in 2025

Dagelijks maken ruim 60.000 treinreizigers gebruik van station Arnhem Centraal, waar reizigers ook over kunnen stappen op een trein van een van de vervoerders of op de uitstootvrije trolleybus. Arnhem Centraal speelt daarbij een belangrijke rol in de verbinding tussen stad en de regio, zeker nu de stad de komende jaren flink blijft groeien. Reizigers kunnen vanaf het jarige station ook vertrekken naar verschillende internationale bestemmingen, zoals Frankfurt, München, Wenen en Zürich. In en rond Arnhem Centraal werken zo’n 750 mensen. Zij zorgen er dagelijks voor dat het station door de reizigers wordt beoordeeld met een 7,7.