Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Nieuwe aanpak voor verkeer en vervoer

De gemeenteraad heeft het Duurzaam Mobiliteitsplan 2024-2040 goedgekeurd. Het plan is daarmee definitief. Hierin staat hoe we het verkeer en vervoer in Arnhem de komende jaren willen verbeteren.

In het Duurzaam Mobiliteitsplan 2024-2040 staan meer dan 100 maatregelen die we stap voor stap gaan uitvoeren. Zo zorgen we ervoor dat Arnhem goed bereikbaar blijft en dat de stad gezonder, groener en veiliger wordt.

Maatregelen in het kort

Hieronder leggen we een paar van deze maatregelen uit.

1. Fietsen en wandelen veiliger maken

We maken fietsen en wandelen aantrekkelijker en veiliger door wegen opnieuw in te richten en nieuwe (doorfiets)routes aan te leggen. Wegen worden aangepast, met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Er komen extra fietsbruggen en we zorgen voor gratis bewaakte fietsenstallingen met ruime openingstijden op belangrijke plekken. Voor mensen zonder fiets of die niet kunnen fietsen komt er hulp.

2. Beter openbaar vervoer

We maken het makkelijker om te reizen met bus en trein. Er komen nieuwe buslijnen en betere op- en overstappunten voor het ov. Elke wijk krijgt een goede verbinding met het centrum of een station. Het netwerk wordt ook uitgebreid naar omliggende plaatsen met snelle en goede verbindingen. Waar het kan krijgt de bus vaker voorrang.

3. Langzamer rijden in de stad

Op veel plekken gaan auto’s langzamer rijden. We halen sommige autorijstroken weg en maken ruimte voor fietsers, voetgangers en bussen. Dit maakt het aantrekkelijker voor het doorgaand verkeer om om Arnhem heen te rijden, in plaats van erdoorheen. Dat maakt de stad veiliger en schoner.

4. Gereguleerd parkeren

In wijken met veel parkeerdruk, of in wijken waar we veel nieuwe woningen gaan bouwen, gaan we gereguleerd parkeren invoeren. Bewoners kunnen dan een vergunning aanvragen. Nieuwe bewoners kunnen maximaal 2 vergunningen krijgen. Voor bestaande bewoners komt een overgangsregeling. De eerste vergunning is gratis.

5. Parkeren en overstappen aan de rand van de stad

We bouwen knooppunten waar u kunt parkeren en overstappen op het openbaar vervoer of een deel(bak)fiets. Dat zorgt voor minder auto’s in het centrum.

6. Minder bestel- en vrachtverkeer

We zorgen voor extra distributiepunten en pakketpunten. Zo zijn er minder bestelwagens en vrachtauto’s in de (binnen)stad. We starten ook met een zero-emissiezone waar alleen schonere voertuigen mogen rijden.

Samen met de stad

Het veranderen van mobiliteit is een grote klus. Daarom werken we samen met bewoners, bedrijven en andere organisaties. We helpen mensen die minder vaak de auto kunnen gebruiken met goede alternatieven.

Stap voor stap

We voeren de maatregelen stap voor stap uit. Daarbij combineren we veranderingen. Als er minder plek komt voor auto’s, zorgen we tegelijk voor goede alternatieven, zoals een snelle fietsroute.

Meedenken over het plan

In 2023 konden bewoners en belanghebbenden in 2 rondes meedenken over het plan. De ideeën die toen zijn opgehaald, zijn meegenomen in het definitieve plan.

Participatieronde 1 (16 juni tot 16 juli 2023)

In deze fase lag de focus op het ophalen van algemene ideeën en zorgen over mobiliteit. We hebben inwoners, ondernemers en organisaties actief benaderd via nieuwsbrieven, sociale media en lokale media. Activiteiten omvatten een online kick-off, een vragenlijst met 895 deelnemers, focusgroepen, expertsessies en wijkgesprekken met een historische trolleybus. Belangrijke thema’s die naar voren kwamen waren leefbaarheid in de wijk, verkeersveiligheid en bereikbaarheid van voorzieningen.

Participatieronde 2 (23 november tot 8 december 2023)

Deze ronde richtte zich op het toetsen van concrete maatregelen uit het conceptplan. Er werden stadsbrede bijeenkomsten georganiseerd, een online enquête met 1175 deelnemers gehouden en focusgroepen en expertsessies uitgevoerd. De nadruk lag op het aantrekkelijker maken van wandelen, fietsen en openbaar vervoer, het verminderen van doorgaand verkeer en het creëren van meer ruimte voor groen.