Identiteitskaart voor kinderen

Een Nederlandse identiteitskaart voor een kind tot en met 17 jaar vraagt u persoonlijk aan bij de balie van Burgerzaken. Maak hiervoor eerst online een afspraak.

Afspraak maken

Kinderen moeten altijd aanwezig zijn bij zowel het aanvragen als het ophalen van een identiteitskaart. Bij de afspraak voor een kind tot en met 11 jaar moet altijd minimaal 1 ouder of gezaghouder aanwezig zijn. Voor kinderen tot en met 17 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.

Meenemen naar de afspraak

  • Alle reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) die uw kind heeft, ook als ze niet meer geldig zijn. 
    Verlopen (ongeldige) reisdocumenten worden ingehouden bij de aanvraag.
  • 1 recente kleurenpasfoto (niet ouder dan 6 maanden), die voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Voor kinderen tot en met 11 jaar: toestemming door beide ouders of gezaghouders.
  • Voor kinderen vanaf 12 jaar is toestemming van de ouders niet nodig. 
  • Uw eigen legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart).
  • Geld, liever per pin dan contant. 
  • Een geldige Gelrepas, als u deze heeft. 

Heeft u niet alle spullen mee naar de afspraak? Dan kunnen we uw aanvraag helaas niet verwerken. U moet dan weer een nieuwe afspraak maken.

Kosten 

  • Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 40,90 (€ 0 in combinatie met de Gelrepas)
  • Toeslag spoedprocedure: € 57,05

Toestemming ouders

Voor een identiteitskaart voor kinderen tot en met 11 jaar moeten beide ouders toestemming geven. Heeft de andere ouder geen gezag, dan hoeft dit niet. Heeft iemand anders gezag over uw kind, dan moet die persoon (de gezaghouder) toestemming geven. Toestemming geven kan op verschillende manieren: 

  • U komt beiden mee naar de afspraak. U vult allebei bij de afspraak een toestemmingsverklaring in. Neem beiden een geldig legitimatiebewijs mee. 
  • 1 van u komt mee naar de afspraak. De ouder of gezaghouder die niet meekomt geeft vooraf toestemming via een toestemmingsverklaring. De toestemmingsverklaring kunt u online indienen. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Heeft de ouder die niet meekomt naar de afspraak de toestemmingsverklarig vooraf ingevuld, dan is het meenemen van een geldig legitimatiebewijs van die ouder niet nodig. Bij ongewijzigde omstandigheden is de toestemming 3 maanden geldig.

Toestemmingsverklaring invullen

  • Heeft u geen DigiD? Dan kunt u de toestemmingsverklaring (pdf, 134kB) ook downloaden en uitprinten. De ouder of gezaghouder die niet meekomt naar de afspraak vult dit formulier in en ondertekent deze. Bij de afspraak is een geldig legitimatiebewijs van beide ouders of gezaghouders nodig. Neem dus van beide ouders of gezaghouders een geldig legitimatiebewijs mee. Alleen het origineel is geldig, een kopie is niet genoeg. Bij ongewijzigde omstandigheden is de toestemming 3 maanden geldig.
  •  Achteraf toestemming geven kan niet.
Afhalen

Bij de aanvraag van de nieuwe identiteitskaart krijgt u een afhaalbewijs. Met dit afhaalbewijs en alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft kunt u na 6 werkdagen de nieuwe identiteitskaart ophalen. Uw kind moet hierbij aanwezig zijn. 

Neem ook uw eigen legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) mee.

Afhalen kan tijdens de openingstijden van de locatie waar u het document heeft aangevraagd. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Heeft u het document aangevraagd op het Stadhuis, dan kunt u terecht bij de receptie. De receptie is dagelijks geopend van 9.00 tot 17.00 uur (maandagavond tot 20.00 uur). 

U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument af te halen. Daarna wordt het document vernietigd.

Spoedaanvraag

Heeft u uw kind de identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u telefonisch een afspraak inplannen voor een spoedafspraak via telefoonnummer 0800-1809. Dit kan niet digitaal. Als u voor 14.00 uur op de dag van de ingeplande afspraak uw aanvraag doet, kunt u de eerstvolgende werkdag daarna vanaf 11.00 uur uw identiteitskaart ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag van € 57,05.

Verlies en diefstal

Bij verlies of diefstal van de identiteitskaart van uw kind doet u eenvoudig en snel digitaal aangifte van vermissing via onze website. Dit kan alleen als uw kind minderjarig is en bij u inwoont in Arnhem. Hiermee staat het document direct als vermist in het systeem. Zo voorkomt u identiteitsfraude. Heeft u aangifte van diefstal gedaan bij de politie? Voeg dan het proces-verbaal toe aan de digitale aangifte. Bij verlies of diefstal in het buitenland moet u altijd aangifte doen bij de politie ter plaatse. Voeg ook dan het buitenlands proces-verbaal toe aan de digitale aangifte van vermissing.
​​​​​​
Vermissing doorgeven

Komt u liever aan de balie van Burgerzaken? Maak dan een afspraak voor een nieuwe identiteitskaart. Het kan zijn dat de levertijd langer is dan 5 werkdagen. Ook kan het een aantal werkdagen duren voor u terecht kunt bij de balie. Een digitale aangifte van vermissing is altijd sneller. Heeft u al een proces-verbaal van de politie? Neem deze dan mee bij de aangifte van vermissing aan de balie.

Afspraak maken