Schulden aflossen bij de gemeente
U heeft schulden bij de gemeente. Hoe betaalt u die af? Hier leest u hoe wij ervoor zorgen dat u uw schulden kunt afbetalen.
Twijfelt u ergens over of heeft u uitleg nodig? Neem dan contact op via telefoonnummer 0800-1809 (tussen 9.00 en 12.00 uur) of via het contactformulier.
Om welke schulden gaat het?
Deze informatie geldt als u een van onderstaande uitkeringen van ons had of heeft:
- Participatiewet
- IOAW
- IOAZ
- BBZ
- WMO
En als u ons nog moet betalen voor:
- Kosten van invordering
- Wettelijke rente
- Deurwaarderskosten
- Fraude
- Leningen
- Boete(s), omdat u ons niet (goed) heeft ingelicht over uw situatie
- Te veel ontvangen uitkering
Hoe lost u de schuld(en) af?
Als u bezittingen of spaargeld heeft, dan kunnen wij u vragen om alles in 1 keer terug te betalen. Heeft u geen spaargeld of bezittingen? Lees dan hieronder welke situatie op u van toepassing is.
Wij houden elke maand 5% in op uw uitkering. Dreigt u hierdoor uit huis gezet te worden of afgesloten te worden van energie, neem dan direct contact op via 0800-1809 of via het contactformulier.
Als u geen uitkering meer krijgt, moet u de schuld in één keer aan ons betalen. Lukt dat niet? Maak dan een afspraak voor een betalingsregeling, via 0800-1809 of via het contactformulier. Als u niet (genoeg) terugbetaalt of geen gehoor geeft, kunnen wij beslag leggen op uw inkomen. Dan bent u verplicht om een deel van uw inkomen aan ons te betalen. Hoeveel dat per maand is, hangt af van uw inkomen.
Heeft u meer dan 1 schuld? Dan moet u de schulden 1 voor 1 afbetalen. Dat gebeurt in deze volgorde:
- Kosten van invordering en/of deurwaarderskosten
- Schuld door fraude in het huidige jaar
- Leningen bijzondere bijstand (ook wel 'leenbijstand' genoemd)
- Overige te veel ontvangen uitkering
- Schuld door fraude van vorig jaar of ouder
- Boete(s)
- Wettelijke rente
Als u meerdere schulden van dezelfde soort heeft, wordt de oudste schuld eerst afgelost.
Voor sommige schulden spreken wij een persoonlijk maandbedrag met u af. Dit gebeurt ook als u nog andere schulden aan ons betaalt die u 1 voor 1 terugbetaalt. Bijvoorbeeld: bedrijfskredieten met de bijbehorende rente en verhaalsbijdragen. Als dit voor u geldt, nemen wij altijd contact met u op.
Automatisch uitstel van betaling
Als u meerdere schulden heeft, dan betaalt u die achter elkaar af. Wij geven u automatisch uitstel van betaling voor de schuld(en) die u nog niet aflost. Dit doen we omdat die schulden anders verjaren. U krijgt hiervan geen schriftelijk bericht, want dit uitstel geldt voor iedereen. Het uitstel vervalt ook weer automatisch als u begint met afbetalen van de (volgende) schuld.
U krijgt géén automatisch uitstel voor:
- Een (voorbereidend) bedrijfskrediet
- Een krediethypotheek
- Rente op (voorbereidend) bedrijfskrediet
- Verhaalsbijdragen
Hiervoor maken wij individuele afspraken met u. Wij nemen dan altijd eerst contact met u op en sturen u een bevestiging van persoonlijke afspraken.
Voorkom problemen
Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw situatie, wanneer wij een betalingsregeling met u maken. Gaat u meer of minder verdienen en/of heeft u (meer) bezittingen of geld gekregen? Vraag dan of wij opnieuw berekenen wat u moet betalen. Neem hiervoor contact met ons op. Behalve als onze deurwaarder beslag heeft gelegd, dan moet u de deurwaarder hiervoor bellen. We verzoeken u volledig mee te werken aan de aflossing van uw schuld(en) en veranderingen in uw persoonlijke en/of financiële situatie direct aan ons door te geven.