Huishoudelijke ondersteuning
In sommige gevallen kunt u huishoudelijke ondersteuning via ons krijgen. Huishoudelijke ondersteuning kan onder bepaalde voorwaarden helpen met schoonmaken.
Huishoudelijke ondersteuning is er voor het doen van lichte en zwaardere huishoudelijke taken. Taken die hieronder kunnen vallen, zijn bed opmaken en/of verschonen, stoffen, afwassen, kamers opruimen, vuilniszak wisselen, opruimen huishoudelijk afval, stofzuigen, dweilen en schrobben/soppen sanitair en keuken. Ook kan huishoudelijk ondersteuning helpen bij het zorgen voor schone was.
Per 1 juli 2024 stopt de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning
De vraag naar huishoudelijke hulp groeit, maar er zijn te weinig medewerkers om iedereen te helpen. Dit zorgt voor lange wachtlijsten voor mensen die dringend hulp nodig hebben. Gemeente Arnhem heeft daarom besloten de 'algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning' stop te zetten. Met deze wijziging kunnen we degenen die de hulp het hardst nodig hebben beter ondersteunen. We zijn daarom op dit moment bezig met de overstap naar ‘maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning’.
Nieuwe aanvragen tot 1 juli 2024
Wilt u nog een aanvraag doen voor de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning voor 1 juli 2024? Dan adviseren wij u om deze aanvraag niet in te dienen. Door de lange wachttijden is het voor ons niet mogelijk om uw aanvraag voor 1 juli 2024 te beoordelen.
Heeft u op dit moment huishoudelijke ondersteuning?
Uw huishoudelijke ondersteuning stopt na afloop van uw lopende overeenkomst en kan niet verlengd worden. Uw zorgaanbieder informeert u hier per brief over. Ook ontvangt u minimaal 3 maanden voordat uw overeenkomst stopt een herinnering hierover. Tot het einde van uw overeenkomst blijft u de hulp ontvangen.
Komt u in aanmerking voor een andere vorm van huishoudelijke ondersteuning?
Als u door ziekte of beperkingen zelf geen huishoudelijke taken kunt uitvoeren en er geen andere huisgenoten zijn die kunnen helpen, kunt u mogelijk ‘maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning’ krijgen. We zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van deze vorm van huishoudelijke ondersteuning.
Wanneer komt u in aanmerking voor maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning?
Huishoudelijke ondersteuning is bedoeld voor Arnhemmers die niet of onvoldoende in staat zijn om op eigen kracht of met hulp van het sociale netwerk een schone, leefbare woonruimte te realiseren. Om in aanmerking te komen voor maatwerkvoorziening gelden onder andere de volgende voorwaarden:
- Door ziekte of gebreken kunt u uw huishoudelijke taken zelf niet meer uitvoeren
- U heeft geen netwerk dat kan helpen bij het huishouden
- U valt niet onder de Wet Langdurige Zorg (WLZ)
- U heeft geen volwassen huisgenoten die gezond zijn
Aanvraag huishoudelijke ondersteuning
Denkt u dat u in aanmerking komt voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning? Dan gaan we daarover graag met u in gesprek. Maak hiervoor een afspraak met de sociale wijkteams.
Wanneer we u laten weten dat u maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO kunt krijgen, kan het enige tijd duren voordat de ondersteuning start. Houdt u hier rekening mee. Ook als u ondersteuning krijgt, kunt u gevolgen merken van te weinig personeel. Wij vragen uw begrip hiervoor.
Heeft u wel hulp nodig maar komt u niet in aanmerking voor huishoudelijke ondersteuning?
Dan kunt u:
- misschien apparaten kopen, zoals een robotstofzuiger, een vaatwasser of wasdroger.
- misschien een particuliere hulp vinden die u helpt bij de grote schoonmaakklussen, of heeft u een kennis of familielid die u hierbij kan ondersteunen.
Komt u niet in aanmerking voor huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO en bent u op zoek naar particuliere hulp? Dan is het belangrijk om betrouwbare particuliere hulp te vinden.
Particuliere hulp wordt door externe organisaties en personen verleend. De gemeente is daarom niet verantwoordelijk voor de geleverde diensten. We delen wel graag tips en adviezen bij het vinden van een particuliere hulp. Door deze stappen te volgen, vergroot u de kans op het vinden (en behouden) van betrouwbare particuliere hulpverlening.
1. Betrouwbare bronnen
- Vraag om ervaringen: Praat met vrienden, familie, buren of mensen van de vereniging waar u misschien lid van bent, zij kunnen u mogelijk adviseren en hierbij helpen.
- Professionele organisaties: Neem contact op met erkende organisaties en bureaus die gespecialiseerd zijn in thuiszorg of particuliere schoonmaakhulp.
2. Achtergrondcontrole
- Referenties: Vraag om ervaringen en neem contact op met eerdere werkgevers of cliënten.
- Online beoordelingen: Bekijk online beoordelingen om meer te weten te komen over de ervaringen van anderen.
3. Gebruik technologie
- Online platforms: Maak gebruik van betrouwbare online platforms en apps die gespecialiseerd zijn in het verbinden van hulpverleners met cliënten.
4. Gesprek en kennismaking
- Persoonlijke ontmoeting: Organiseer een persoonlijke ontmoeting om de hulpverlener beter te leren kennen en om te beoordelen of er een goede klik is.
- Nodig een vriend/ buur of familie uit bij het kennismakingsgesprek: zo staat u er niet alleen voor.
- Duidelijke afspraken: Bespreek duidelijk de verwachtingen, taken, werktijden en vergoedingen. Leg deze afspraken schriftelijk vast.
5. Contract en voorwaarden
- Duidelijk contract: Zorg voor een contract waarin alle afspraken staan opgedeeld, inclusief taken, werktijden, vergoeding, vakantiedagen en (ontslag)voorwaarden.
- Proefperiode: Overweeg een proefperiode om te zien of de samenwerking bevalt voordat u een langdurig contract aangaat.
6. Betrouwbaarheid en veiligheid
- Verklaring Omtrent Gedrag (VOG): Vraag om een VOG, dit is een document waaruit blijkt dat de persoon geen strafbare feiten heeft gepleegd die belangrijk zijn voor de functie. Een VOG kan aangevraagd worden door de hulpverlener. De kosten voor het aanvragen van een VOG kunt u zelf vergoeden.
- Veiligheid thuis: Zorg ervoor dat u uw waardevolle spullen veilig opbergt.
7. Communicatie en betrokkenheid
- Regelmatige beoordeling: Plan regelmatige beoordelingsgesprekken om samen te bespreken hoe het gaat en of er aanpassingen nodig zijn.
- Open communicatie: Blijf samen in gesprek en bespreek uw problemen of zorgen openlijk met elkaar.
8. Juridische en fiscale zaken
- Juridisch: Laat u informeren over de juridische en fiscale rechten en plichten voor u en de hulpverlener wanneer u particuliere hulp inschakelt, zoals belastingen en verzekeringen.
- Verzekeringen: Zorg ervoor dat de hulpverlener goed verzekerd is voor aansprakelijkheid en ongevallen.
U betaalt een eigen bijdrage van maximaal € 20,60 per maand aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). U ontvangt een factuur vanuit het CAK. U hoeft geen eigen bijdrage te betalen als u een nog niet gepensioneerd meerpersoonshuishouden bent. Controleer of u een eigen bijdrage moet betalen.
Met een mantelzorgcompliment kunt u huishoudelijke ondersteuning cadeau geven aan uw mantelzorger. Neem voor meer informatie contact op met de stichting Mantelzorg en Vrijwillige Thuishulp via telefoonnumer 026-3703540. Of lees meer over het mantelzorgcompliment.